FAQ PRĄD Rekompensaty
- W jakim terminie można składać wnioski o rekompensatę za 2024 i 2025 rok?
Tabela z aktualnymi terminami składania wniosków do pobrania. TUTAJ
- Jak składać wnioski?
Wnioski należy składać wyłącznie przez Portal udostępniony przez Zarządcę Rozliczeń S.A. Dostęp do Portalu nadawany jest po założeniu konta użytkownika. Wniosek i wszystkie załączniki muszą być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Nie należy załączać dokumentu wydrukowanego i zeskanowanego, podpisanego po zeskanowaniu ani modyfikować jego treści i nazwy przed i po podpisaniu.
Szczegółowe informacje dotyczące rejestracji i wzorów wniosków znajdują się w zakładce SYSTEMY WSPARCIA – Prąd Rekompensat – Ustawa z 7 października 2022 r. i Ustawa z 27 października 2022 r.
- Jak przebiega proces rozliczeń wniosków o rekompensatę?
Zarządca Rozliczeń S.A. weryfikuje wniosek o wypłatę rekompensaty pod względem prawidłowości dokonanych obliczeń i kompletności wymaganych dokumentów na podstawie podanych we wniosku danych.
W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku Zarządca Rozliczeń S.A. zatwierdza go i dokonuje wypłaty środków – w przypadku ich posiadania.
Wypłaty dokonywane są na numer rachunku bankowego prowadzonego w PLN wskazanego na wniosku, rachunek powinien znajdować się na białej liście podatników VAT.
Podczas dokonywania szczegółowej weryfikacji wniosku Zarządca Rozliczeń S.A. może zwrócić się do Wnioskodawcy o przedstawienie dokumentów lub informacji mających znaczenie dla oceny prawidłowości wniosku.
- W jakich przypadkach przysługuje rekompensata z tytułu stosowania ceny maksymalnej o której mowa w Ustawie z dn. 27.10.2022?
Rekompensata przysługuje podmiotom uprawnionym stosującym cenę maksymalną w rozliczeniu z odbiorcami uprawnionymi wskazanymi w art. 3 ust. 1 Ustawy z 27 października 2022. Zgodnie z art. 3 ust. 11 Ustawy w przypadku gdy cena energii elektrycznej wynikająca z taryfy albo z umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z odbiorcą uprawnionym jest niższa niż cena maksymalna, podmiot uprawniony stosuje w rozliczeniach z odbiorcą uprawnionym tę niższą cenę , w takim przypadku rekompensata nie przysługuje.
- W jaki sposób we wniosku o rekompensatę (składanym w odniesieniu do miesięcy kalendarzowych) uwzględniać zużycie energii elektrycznej do odbiorców w taryfach, którzy mają odczyty inne niż odpowiadające miesięcznemu okresowi rozliczeniowemu?
Zużycie energii elektrycznej dla odbiorców, którzy mają odczyty inne niż odpowiadające miesięcznemu okresowi rozliczeniowemu należy podawać w oparciu o wyliczenie proporcjonalne na podstawie dni lub innej standardowo stosowanej przez dany podmiot uprawniony metody rozkładu wolumenu energii elektrycznej w czasie.
- W jaki sposób Zarządca Rozliczeń S.A. będzie podchodził (z punktu widzenia rozliczeń wniosków o rekompensaty) do sytuacji, gdy dojdzie do zmiany limitu przysługującego danemu odbiorcy uprawnionemu w trakcie okresu rozliczeniowego?
W przypadku zmiany uprawnień dla obu limitów proporcja będzie liczona wg liczby miesięcy.
- Wypłata zaliczki/rekompensaty w przypadku braku środków.
W przypadku braku środków na wypłatę zaliczki/rekompensaty, wypłata zostaje wstrzymana do czasu zapewnienia środków na ten cel.
- Czy można dokonać korekty złożonego wniosku?
W przypadku, gdy wniosek zawiera braki formalne lub błędy obliczeniowe w całości lub w części, Zarządca Rozliczeń S.A. wzywa podmiot uprawniony do usunięcia braków formalnych lub błędów obliczeniowych. Podmiot uprawniony zobowiązany jest do ich usunięcia w terminie ustawowym od dnia otrzymania wezwania. Wezwanie jest wysyłane na podany we wniosku adres poczty elektronicznej podmiotu uprawnionego. Zatwierdzone wnioski miesięczne podlegają rozliczeniu końcowemu.
- Czy wnioski o wypłatę rekompensaty trzeba składać co miesiąc?
Wnioski o rekompensatę należy składać co miesiąc, szczegółowy terminarz został zamieszczony w FAQ pyt. 1.
- Czy rekompensata może być ujemna?
W przypadkach, gdy w wyniku obliczeń rekompensata lub zaliczka miesięczna wyliczona za dany miesiąc na podstawie Ustawy z dnia 7 października 2022 lub Ustawy z dnia 27 października 2022 ma wartość ujemną w składanym wniosku należy wpisać zero.
- Jaką cenę i w jakim celu należy uwzględnić we wniosku o zaliczkę miesięczną składanym na podstawie art. 8 ust. 9 Ustawy z dnia 27.10.2022 w polu „Cena wynikająca z umowy z odbiorcą uprawnionym”?
Jest to cena z umowy z odbiorcą uprawnionym, cena ta stosowana jest do weryfikacji warunku, że cena umowna art. 8 ust. 10 Ustawy z dnia 27.10.2022 nie może być wyższa niż cena wynikająca z umowy odbiorcą uprawnionym. W przypadku taryf wielostrefowych należy wpisać średnią cenę wszystkich stref ważoną ilością energii elektrycznej w każdym miesiącu z uwzględnieniem art. 3 ust. 4 Ustawy z dnia 27.10.2022.
- Co oznacza, we wniosku o zaliczkę miesięczną składanym na podstawie art. 8 ust. 9 Ustawy z dnia 27.10.2022, pole Cena umowna zgodnie z art. 8 ust. 9 Ustawy?
Oznacza cenę równą sumie z zakresu referencyjnego ceny umownej art. 8 ust. 10 Ustawy z dnia 27.10.2022, niezbędną do wyliczenia kwoty zaliczki miesięcznej.
- Czy należy składać wniosek o rekompensatę, zaliczkę miesięczną, jeżeli jest on zerowy?
Wniosek o rekompensatę, zaliczkę miesięczną należy składać również w przypadku, gdy wniosek jest na wartość równą zero.
- Jak obliczyć i uzupełnić we Wniosku cz. B cenę umowną zgodnie z art. 8 ust. 9 Ustawy ?
Cena umowna zgodnie z art. 8 ust. 9 Ustawy, obliczana jako suma kolumn z zakresu referencyjnego (art. 8 ust. 10). Jeżeli cena umowna jest wyższa od ceny wynikającej z umowy z odbiorcą uprawnionym, należy wpisać w kolumnie dotyczącej ceny umownej (kolumna 19), cenę wynikającą z umowy z odbiorcą uprawnionym.
- Czy we wnioskach o wypłatę rekompensaty na podstawie Ustawy z dnia 7.10.2022 można ujmować odbiorców z innych grup taryfowych niż grupa G (np. grupa taryfowa C)?
We wnioskach o wypłatę rekompensaty na podstawie Ustawy z dnia 7.10.2022 składanych przez OSD możliwe jest ujęcie odbiorców z grypy taryfowej G, B C, R (B,C,R wyłącznie w zakresie odbiorców uprawnionych, o których mowa w art. 2 pkt 1 lit. j Ustawy).
We wnioskach o wypłatę rekompensaty na podstawie Ustawy z dnia 7.10.2022 składanych przez Sprzedawców energii możliwe jest ujęcie wyłącznie odbiorców z grypy taryfowej G.
W przypadku odbiorców uprawnionych, o których mowa w art. 2 pkt 1 lit. j Ustawy z dnia 7.10.2022, jeżeli dla tej kategorii odbiorców w 2022 r. stosowana była inna grupa taryfowa niż G, to w ramach realizacji ustawy należy przypisać im najbardziej zbliżoną grupę taryfową G i taką ująć we wnioskach o wypłatę rekompensaty.
- Czy odbiorca uprawniony, określony w art. 2 pkt 1 lit. j Ustawy z dnia 7.10.2022, może złożyć dwa rodzaje oświadczeń i skorzystać z podwyższonego limitu zużycia energii elektrycznej?
Zarządca Rozliczeń S.A. stoi na stanowisku, że Ustawa z dnia 7.10.2022 nie wyklucza składania dwóch rodzajów oświadczeń i korzystania z podwyższonego limitu zużycia energii elektrycznej dla przypadków z art. 2 pkt 1 lit j.
- Jak we wniosku o wypłatę rekompensaty na podstawie art. 12 ust. 2-7 oraz art. 12a ust. 2-9 Ustawy z dnia 7.10.2022 należy uzupełnić datę spełnienia przesłanki nabycia uprawień do podwyższonego limitu w trakcie 2023-2024, przez odbiorcę uprawnionego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4, art. 4 ust. 2 pkt 1–4, art. 5 ust. 1 pkt 1–4, art. 6 ust. 1 pkt 1–4 Ustawy, art. 7 ust. 1 pkt 1-4?
Datę spełnienia przesłanki nabycia uprawień do podwyższonego limitu w trakcie 2023- 2024, przez odbiorcę uprawnionego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4, art. 4 ust. 2 pkt 1–4, art. 5 ust. 1 pkt 1–4, art. 6 ust. 1 pkt 1–4, art. 7 ust. 1 pkt 1-4 Ustawy, należy uzupełnić tylko w przypadku, gdy dany odbiorca w trakcie trwania, odpowiednio w 2023 lub 2024 nabył uprawnienia do podwyższonego limitu zgodnie z art. 9 ust. 20 ustawy z dnia 7.10.2022.
Zgodnie z art. 9 ust. 21 Ustawy limit zużycia energii elektrycznej, stosuje się proporcjonalnie do liczby miesięcy w 2023 lub w 2024, rozpoczynając od miesiąca, w którym w spełnione zostały te przesłanki. W związku z powyższym w dacie spełnienia przesłanki nabycia uprawień do podwyższonego limitu w trakcie 2023 lub w 2024 należy wpisać datę od której odbiorca uprawniony nabył zwiększone uprawniania.
- Czy w przypadku nr PPE rozliczanych w więcej niż jednej strefie należy we wnioskach o wypłatę rekompensaty i wnioskach o rozliczenie rekompensaty uwzględniać wszystkie strefy?
W przypadku nr PPE rozliczanych w więcej niż jednej strefie i gdy wniosek zawiera kolumnę do wypełnienia „ID strefy”, należy wykazywać dane dotyczące każdej ze stref. Również w przypadku, gdy ilość energii elektrycznej zużytej na strefie jest równa zero.
W przypadku gdy wniosek nie zawiera „ID strefy” a odbiorca końcowy rozliczany jest w kilku strefach, należy wpisać średnią cenę wszystkich stref ważoną ilością energii elektrycznej w każdym miesiącu.
- Jaką ilość miesięcy z 2024 roku należy wziąć pod uwagę przy obliczaniu proporcji dla podwyższonego limitu zużycia energii elektrycznej przysługującego odbiorcy uprawnionemu, w przypadku nabycia uprawnień (spełnienia przesłanki) w trakcie 2024 roku w odniesieniu do art. 9 ust 21, 22 Ustawy z dnia 07.10.2022 ?
We wnioskach o wypłatę rekompensaty składanych za okresy od stycznia do czerwca 2024 r. podczas obliczania proporcji dla podwyższonego limitu zużycia energii elektrycznej przysługującego odbiorcy uprawnionemu, w przypadku nabycia uprawnień (spełnienia przesłanki) w trakcie 2024 roku należy przyjąć 6 miesięcy.
Przykład:
Obiorca uprawniony, w dniu 10.02.2024 nabył podwyższony limit w ramach Karty Dużej Rodziny i złożył oświadczenie w terminie 30 dni.
Limit podstawowy na pierwsze półrocze 2024 r.: 1500 kWh
Limit podwyższony od miesiąca spełnienia przesłanki w 2024 r.: 2000 kWh
Łączny przysługujący limit: (1500/6mc.*1mc.)+(2000/6mc.*5mc.) = 1916,6667 kWh
- Jaką ilość dni z 2024 roku należy wziąć pod uwagę przy obliczaniu proporcji dla limitu zużycia energii elektrycznej przysługującego odbiorcy uprawnionemu, w przypadku rozpoczęcia korzystania z nowego punktu poboru (PPE) w trakcie 2024 roku w odniesieniu do art. 9 ust 16 Ustawy z dnia 07.10.2022 ?
We wnioskach o wypłatę rekompensaty składanych za okresy od stycznia do czerwca 2024 r. podczas obliczania proporcji dla limitu zużycia energii elektrycznej przysługującego odbiorcy uprawnionemu, w przypadku rozpoczęcia korzystania z nowego PPE w trakcie 2024 roku należy przyjąć ilość dni z pierwszego półrocza 2024 r. (182 dni).
Przykład:
Odbiorca uprawniony, któremu przysługuje podstawowy limit rozpoczyna korzystanie z nowego PPE w dniu 10.02.2024 r.
Limit podstawowy na pierwsze półrocze 2024 r.: 1500 kWh
Ilość dni w pierwszym półroczu 2024 r.: 182
Ilość dni korzystania z PPE w pierwszym półroczu 2024 r.: 142
Przysługujący limit: (1500/182dni)*142dni=1170,3297 kWh
- Czy jeśli numer PPE nie został uwzględniony we wniosku z tytułu stosowania upustu dla odbiorców uprawnionych, których rozliczenie roczne za rok 2023 nastąpiło do dnia 30 czerwca 2024 r., możliwe jest uwzględnienie tego numeru PPE we wnioskach składanych w drugim terminie ?
Zarządca Rozliczeń S.A. informuje, że nr PPE który nie został ujęty we wniosku z tytułu stosowania upustu składanym w pierwszym terminie, dotyczącym odbiorców uprawnionych, których rozliczenie roczne za rok 2023 nastąpiło do dnia 30 czerwca 2024 r., może zostać uwzględniony we wniosku w składanym w drugim terminie dotyczącym odbiorców uprawnionych, których rozliczenie roczne za 2023 r. nastąpiło do dnia 31 grudnia 2024 r.
Nieprawidłowym jest uwzględnianie tego samego numeru PPE we wnioskach składanych w obu terminach.
- Czy umowy z ceną dynamiczną na sprzedaż energii elektrycznej są objęte rekompensatami?
Zgodnie z art. 2 pkt 1) lit. a) Ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 (Dz.U. 2024 poz. 1622, z późn. zm.), wobec odbiorców końcowych, którzy zawarli umowę na sprzedaż energii elektrycznej z ceną dynamiczną nie stosuje się ceny maksymalnej- tacy odbiorcy końcowi nie są objęci systemem rekompensat.