zrsa
zrsa

FAQ PRĄD Rekompensaty

FAQ Prąd Rekompensatynajczęściej powtarzające się pytania od sprzedawców energii elektrycznej i OSD dotyczące rekompensat i stosowania Ustawy z dnia 7 października 2022 r o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (zwaną dalej „Ustawa z 7 października 2022 r.”) i Ustawy z dnia 27 października 2022 r o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 roku (zwaną dalej „Ustawa z 27 października 2022 r.”)

 

 

  1. W jakim terminie można składać wnioski o rekompensatę za 2024 i 2025 rok?

Tabela z aktualnymi terminami składania wniosków do pobrania. TUTAJ

  1. Jak składać wnioski?

Wnioski należy składać wyłącznie przez Portal udostępniony przez Zarządcę Rozliczeń S.A. Dostęp do Portalu nadawany jest po założeniu konta użytkownika. Wniosek i wszystkie załączniki muszą być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Nie należy załączać dokumentu wydrukowanego i zeskanowanego, podpisanego po zeskanowaniu ani modyfikować jego treści i nazwy przed i po podpisaniu.

Szczegółowe informacje dotyczące rejestracji i wzorów wniosków znajdują się w zakładce SYSTEMY WSPARCIA – Prąd Rekompensat – Ustawa z 7 października 2022 r. i Ustawa z 27 października 2022 r.

  1. Jak przebiega proces rozliczeń wniosków o rekompensatę?

Zarządca Rozliczeń S.A. weryfikuje wniosek o wypłatę rekompensaty pod względem prawidłowości dokonanych obliczeń i kompletności wymaganych dokumentów na podstawie podanych we wniosku danych.

W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku Zarządca Rozliczeń S.A. zatwierdza go i dokonuje wypłaty środków – w przypadku ich posiadania.

Wypłaty dokonywane są na numer rachunku bankowego prowadzonego w PLN wskazanego na wniosku, rachunek powinien znajdować się na białej liście podatników VAT.

Podczas dokonywania szczegółowej weryfikacji wniosku Zarządca Rozliczeń S.A. może zwrócić się do Wnioskodawcy o przedstawienie dokumentów lub informacji mających znaczenie dla oceny prawidłowości wniosku.

  1. W jakich przypadkach przysługuje rekompensata z tytułu stosowania ceny maksymalnej o której mowa w Ustawie z dn. 27.10.2022?

Rekompensata przysługuje podmiotom uprawnionym stosującym cenę maksymalną w rozliczeniu z odbiorcami uprawnionymi wskazanymi w art. 3 ust. 1 Ustawy z 27  października 2022. Zgodnie z art. 3 ust. 11 Ustawy w przypadku gdy cena energii elektrycznej wynikająca z taryfy albo z umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z odbiorcą uprawnionym jest niższa niż cena maksymalna, podmiot uprawniony stosuje w rozliczeniach z odbiorcą uprawnionym tę niższą cenę , w takim przypadku rekompensata nie przysługuje.

  1. W jaki sposób we wniosku o rekompensatę (składanym w odniesieniu do miesięcy kalendarzowych) uwzględniać zużycie energii elektrycznej do odbiorców w taryfach, którzy mają odczyty inne niż odpowiadające miesięcznemu okresowi rozliczeniowemu?

Zużycie energii elektrycznej dla odbiorców, którzy mają odczyty inne niż odpowiadające miesięcznemu okresowi rozliczeniowemu należy podawać w oparciu o wyliczenie proporcjonalne  na podstawie dni lub innej standardowo stosowanej przez dany podmiot uprawniony metody rozkładu wolumenu energii elektrycznej w czasie.

  1. W jaki sposób Zarządca Rozliczeń S.A. będzie podchodził (z punktu widzenia rozliczeń wniosków o rekompensaty) do sytuacji, gdy dojdzie do zmiany limitu przysługującego danemu odbiorcy uprawnionemu w trakcie okresu rozliczeniowego?

W przypadku zmiany uprawnień dla obu limitów proporcja będzie liczona wg liczby miesięcy.

  1. Wypłata zaliczki/rekompensaty w przypadku braku środków.

W przypadku braku środków na wypłatę zaliczki/rekompensaty, wypłata zostaje wstrzymana do czasu zapewnienia środków na ten cel.

  1. Czy można dokonać korekty złożonego wniosku?

W przypadku, gdy wniosek zawiera braki formalne lub błędy obliczeniowe w całości lub w części, Zarządca Rozliczeń S.A. wzywa podmiot uprawniony do usunięcia braków formalnych lub błędów obliczeniowych. Podmiot uprawniony zobowiązany jest do ich usunięcia w terminie ustawowym od dnia otrzymania wezwania. Wezwanie jest wysyłane na podany we wniosku adres poczty elektronicznej podmiotu uprawnionego. Zatwierdzone wnioski miesięczne podlegają rozliczeniu końcowemu.

  1. Czy wnioski o wypłatę rekompensaty trzeba składać co miesiąc?

Wnioski o rekompensatę należy składać  co miesiąc, szczegółowy terminarz został zamieszczony w FAQ pyt. 1.

  1. Czy rekompensata może być ujemna?

W przypadkach, gdy w wyniku obliczeń rekompensata lub zaliczka miesięczna wyliczona za dany miesiąc na podstawie Ustawy z dnia 7 października 2022 lub Ustawy z dnia 27 października 2022 ma wartość ujemną w składanym wniosku należy wpisać zero.

  1. Jaką cenę i w jakim celu należy uwzględnić we wniosku o zaliczkę miesięczną składanym na podstawie art. 8 ust. 9 Ustawy z dnia 27.10.2022 w polu „Cena wynikająca z umowy z odbiorcą uprawnionym”?

Jest to cena z umowy z odbiorcą uprawnionym, cena ta stosowana jest do weryfikacji warunku, że cena umowna art. 8 ust. 10 Ustawy z dnia 27.10.2022 nie może być wyższa niż cena wynikająca z umowy odbiorcą uprawnionym. W przypadku taryf wielostrefowych należy wpisać średnią cenę wszystkich stref ważoną ilością energii elektrycznej w każdym miesiącu z uwzględnieniem art. 3 ust. 4 Ustawy z dnia 27.10.2022.

  1. Co oznacza, we wniosku o zaliczkę miesięczną składanym na podstawie art. 8 ust. 9 Ustawy z dnia 27.10.2022, pole Cena umowna zgodnie z art. 8 ust. 9 Ustawy?

Oznacza cenę równą sumie z zakresu referencyjnego ceny umownej art. 8 ust. 10 Ustawy z dnia 27.10.2022, niezbędną do wyliczenia kwoty zaliczki miesięcznej.

  1. Czy należy składać wniosek o rekompensatę, zaliczkę miesięczną, jeżeli jest on zerowy?

Wniosek o rekompensatę, zaliczkę miesięczną należy składać również w przypadku, gdy wniosek jest na wartość równą zero.

  1. Jak obliczyć i uzupełnić we Wniosku cz. B cenę umowną zgodnie z art. 8 ust. 9 Ustawy ?

Cena umowna zgodnie z art. 8 ust. 9 Ustawy, obliczana jako suma kolumn z zakresu referencyjnego (art. 8 ust. 10). Jeżeli cena umowna  jest wyższa od ceny wynikającej z umowy z odbiorcą uprawnionym, należy wpisać w kolumnie dotyczącej ceny umownej (kolumna 19), cenę wynikającą z umowy z odbiorcą uprawnionym.

  1. Czy we wnioskach o wypłatę rekompensaty na podstawie Ustawy z dnia 7.10.2022 można ujmować odbiorców z innych grup taryfowych niż grupa G (np. grupa taryfowa C)?

We wnioskach o wypłatę rekompensaty na podstawie Ustawy z dnia 7.10.2022 składanych przez OSD możliwe jest ujęcie odbiorców z grypy taryfowej G, B C, R (B,C,R wyłącznie w zakresie odbiorców uprawnionych, o których mowa w art. 2 pkt 1 lit. j Ustawy).

We wnioskach o wypłatę rekompensaty na podstawie Ustawy z dnia 7.10.2022 składanych przez Sprzedawców energii możliwe jest ujęcie wyłącznie odbiorców z grypy taryfowej G.

W przypadku odbiorców uprawnionych, o których mowa w art. 2 pkt 1 lit. j Ustawy z dnia 7.10.2022, jeżeli dla tej kategorii odbiorców w 2022 r. stosowana była inna grupa taryfowa niż G, to w ramach realizacji ustawy należy przypisać im najbardziej zbliżoną grupę taryfową G i taką ująć we wnioskach o wypłatę rekompensaty.

  1. Czy odbiorca uprawniony, określony w art. 2 pkt 1 lit. j Ustawy z dnia 7.10.2022, może złożyć dwa rodzaje oświadczeń i skorzystać z podwyższonego limitu zużycia energii elektrycznej?

Zarządca Rozliczeń S.A. stoi na stanowisku, że Ustawa z dnia 7.10.2022 nie wyklucza składania dwóch rodzajów oświadczeń i korzystania z podwyższonego limitu zużycia energii elektrycznej dla przypadków z art. 2 pkt 1 lit j.

  1. Jak we wniosku o wypłatę rekompensaty na podstawie art. 12 ust. 2-7 oraz art. 12a ust. 2-9 Ustawy z dnia 7.10.2022 należy uzupełnić datę spełnienia przesłanki nabycia uprawień do podwyższonego limitu w trakcie 2023-2024, przez odbiorcę uprawnionego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4, art. 4 ust. 2 pkt 1–4, art. 5 ust. 1 pkt 1–4, art. 6 ust. 1 pkt 1–4 Ustawy, art. 7 ust. 1 pkt 1-4?

Datę spełnienia przesłanki nabycia uprawień do podwyższonego limitu w trakcie 2023- 2024, przez odbiorcę uprawnionego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4, art. 4 ust. 2 pkt 1–4, art. 5 ust. 1 pkt 1–4, art. 6 ust. 1 pkt 1–4, art. 7 ust. 1 pkt 1-4  Ustawy, należy uzupełnić tylko w przypadku, gdy dany odbiorca w trakcie trwania, odpowiednio w 2023 lub 2024 nabył uprawnienia do podwyższonego limitu zgodnie z art. 9 ust. 20 ustawy z dnia 7.10.2022.

Zgodnie z art. 9 ust. 21 Ustawy limit zużycia energii elektrycznej, stosuje się proporcjonalnie do liczby miesięcy w 2023 lub w 2024, rozpoczynając od miesiąca, w którym w spełnione zostały te przesłanki. W związku z powyższym w dacie spełnienia przesłanki nabycia uprawień do podwyższonego limitu w trakcie 2023 lub w 2024 należy wpisać datę od której odbiorca uprawniony nabył zwiększone uprawniania.

  1. Czy w przypadku nr PPE rozliczanych w więcej niż jednej strefie należy we wnioskach o wypłatę rekompensaty i wnioskach o rozliczenie rekompensaty uwzględniać wszystkie strefy?

W przypadku nr PPE rozliczanych w więcej niż jednej strefie i gdy wniosek zawiera kolumnę do wypełnienia „ID strefy”, należy wykazywać dane dotyczące każdej ze stref. Również w przypadku, gdy ilość energii elektrycznej zużytej na strefie jest równa zero.

W przypadku gdy wniosek nie zawiera „ID strefy” a odbiorca końcowy rozliczany jest  w kilku strefach, należy wpisać średnią cenę wszystkich stref ważoną ilością energii elektrycznej w każdym miesiącu.

  1. Jaką ilość miesięcy z 2024 roku należy wziąć pod uwagę przy obliczaniu proporcji dla podwyższonego limitu zużycia energii elektrycznej przysługującego odbiorcy uprawnionemu, w przypadku nabycia uprawnień (spełnienia przesłanki) w trakcie 2024 roku w odniesieniu do art. 9 ust 21, 22 Ustawy z dnia 07.10.2022 ?

We wnioskach o wypłatę rekompensaty składanych za okresy od stycznia do czerwca 2024 r. podczas obliczania proporcji dla podwyższonego limitu zużycia energii elektrycznej przysługującego odbiorcy uprawnionemu, w przypadku nabycia uprawnień (spełnienia przesłanki) w trakcie 2024 roku należy przyjąć 6 miesięcy.

Przykład:
Obiorca uprawniony, w dniu 10.02.2024 nabył podwyższony limit w ramach Karty Dużej Rodziny i złożył oświadczenie w terminie 30 dni.
Limit podstawowy na pierwsze półrocze 2024 r.: 1500 kWh
Limit podwyższony od miesiąca spełnienia przesłanki w 2024 r.: 2000 kWh

Łączny przysługujący limit: (1500/6mc.*1mc.)+(2000/6mc.*5mc.) = 1916,6667 kWh

  1. Jaką ilość dni z 2024 roku należy wziąć pod uwagę przy obliczaniu proporcji dla limitu zużycia energii elektrycznej przysługującego odbiorcy uprawnionemu, w przypadku rozpoczęcia korzystania z nowego punktu poboru (PPE) w trakcie 2024 roku w odniesieniu do art. 9 ust 16 Ustawy z dnia 07.10.2022 ?

We wnioskach o wypłatę rekompensaty składanych za okresy od stycznia do czerwca 2024 r. podczas obliczania proporcji dla limitu zużycia energii elektrycznej przysługującego odbiorcy uprawnionemu, w przypadku rozpoczęcia korzystania z nowego PPE w trakcie 2024 roku należy przyjąć ilość dni z pierwszego półrocza 2024 r. (182 dni).

Przykład:
Odbiorca uprawniony, któremu przysługuje podstawowy limit rozpoczyna korzystanie z nowego PPE w dniu 10.02.2024 r.
Limit podstawowy na pierwsze półrocze 2024 r.: 1500 kWh
Ilość dni w pierwszym półroczu 2024 r.: 182
Ilość dni korzystania z PPE w pierwszym półroczu 2024 r.: 142

Przysługujący limit: (1500/182dni)*142dni=1170,3297 kWh

  1. Czy jeśli numer PPE nie został uwzględniony we wniosku z tytułu stosowania upustu dla odbiorców uprawnionych, których rozliczenie roczne za rok 2023 nastąpiło do dnia 30 czerwca 2024 r., możliwe jest uwzględnienie tego numeru PPE we wnioskach składanych w drugim terminie ?

Zarządca Rozliczeń S.A. informuje, że nr PPE który nie został ujęty we wniosku z tytułu stosowania upustu składanym w pierwszym terminie, dotyczącym odbiorców uprawnionych, których rozliczenie roczne za rok 2023 nastąpiło do dnia 30 czerwca 2024 r., może zostać uwzględniony we wniosku w składanym w drugim terminie dotyczącym odbiorców uprawnionych, których rozliczenie roczne za 2023 r. nastąpiło do dnia 31 grudnia 2024 r.

Nieprawidłowym jest uwzględnianie tego samego numeru PPE we wnioskach składanych w obu terminach.

  1. Czy umowy z ceną dynamiczną na sprzedaż energii elektrycznej są objęte rekompensatami?

Zgodnie z art. 2 pkt 1) lit. a) Ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 (Dz.U. 2024 poz. 1622, z późn. zm.), wobec odbiorców końcowych, którzy zawarli umowę na sprzedaż energii elektrycznej z ceną dynamiczną nie stosuje się ceny maksymalnej- tacy odbiorcy końcowi nie są objęci systemem rekompensat.